RPC - Oisterwijk

Oisterwijk stond na één helft met 3-0 achter. In de RPC-kantine werd alles in gereedheid gebracht om een feestje te vieren, RPC dacht de periodetitel binnen te hebben maar rekende zich te vroeg rijk. Oisterwijk rechte de rug, toonde veerkracht en kwam door twee doelpunten van Maarten van Breugel en de gelijkmaker van Jordi Hoppener verdiend op gelijke hoogte.

Wat een middag hebben we beleefd in Eindhoven afgelopen zondag, in een wedstrijd waarin de belangen enorm waren, zat werkelijk alles in. Strijd, passie, vechtlust, overtredingen op en soms ook over het randje, een onoverbrugbare lijkende achterstand en een twee voor elke meter knokkende ploegen. Een wedstrijd die voor de neutrale bezoekers smullen moet zijn geweest. RPC moest in dit duel op jacht naar een overwinning om zo de tweede periodetitel op te eisen. Voor Oisterwijk zou een verliespartij betekenen dat het definitief moest afhaken bij de top drie.

Vanaf de aftrap was het Oisterwijk wat het beter verzorgdere voetbal speelde. RPC gokte wat meer op de lange bal richting het levensgevaarlijke spitsenduo Sidney Gapko en Guy van Merriërboer. Oisterwijk was optisch de betere ploeg maar van RPC ging de meeste dreiging uit. De eerste kans was dan ook voor de Eindhovenaren, Joost Peijnenburg redde echter fraai op een inzet van van Merriënboer. Oisterwijk kon daar niet veel meer tegenover zetten dan een schot van Anar Ismajlov wat net naast ging.

Na een half uur kwam RPC vanuit het niets op voorsprong, een ongevaarlijke voorzet kwam wat ongelukkig op de arm van Sander Staps, de groen-witten schreeuwden om een strafschop. De scheidsrechter twijfelde een aantal seconden om vervolgens naar de stip te wijzen. De beste spits van deze derde klasse, Sidney Gapko ging achter de bal staan en schoot de bal hard en droog achter Joost Peijnenburg.

De ploegen gingen met deze tussenstand richting thee tot RPC een vrije trap snel nam, zelfs voor de bal stil lag. Dit deerde de scheidsrechter echter niet en liet verder spelen. Terwijl Oisterwijk nog bezig was met protesteren ging RPC slim verder. Op de achterlijn werd de Oisterwijkse verdediging vervolgens door een weergaloze actie te kijk gezet. De linkerspits wervelde door de defensie heen en legde de bal panklaar voor Guy van Merriënboer. Die kende geen genade en schoot de 2-0 tegen de touwen. Terwijl uw verslaggever nog stond bij te komen van de tweede treffer lag de derde treffer van de Eindhovenaren in het net. Vanaf de aftrap raakte Joost Peijnenburg de bal helemaal verkeerd waarna Michel van Dinter de bal met een fraaie boog richting de zwaar geflatteerde 3-0 stuurde.

Oisterwijk ging met gebogen hoofd richting kleedkamer met een schier onoverbrugbare achterstand. Daar kreeg het ook nog eens de boodschap dat Joost Peijnenburg door een blessure niet meer verder kon. Reservedoelman Ronald Robben mocht dus zijn handschoenen aantrekken om nog meer schade te voorkomen. In de kantine werd inmiddels alles in gereedheid gebracht voor een feestje, op het veld was echter nog een klusje te klaren voor de groen-witten. De mannen van Rob van der Kaaij kwamen getergd uit de kleedkamer, de blikken stonden strak en er werd vanaf de aftrap een weg richting eerherstel gezocht.

RPC kwam in het stuk nauwelijks nog voor en Oisterwijk ging op jacht naar een treffer. Die kwam na een klein kwartier, vanuit de kluts viel de bal voor Maarten van Breugel. Met een droge schuiver schoot hij vervolgens met zijn elfde competitietreffer de 3-1 op het scorebord. RPC leek aangeslagen, zeker toen Maarten van Breugel met nog een minuut of twintig op de klok de aansluitingstreffer maakte. Een prachtige voorzet werd met een harde zuivere kopbal tot doelpunt gepromoveerd, 3-2.

Vanaf dat moment was het alles hens aan dek, beide elftallen schuwden de botte bijl niet en soms werd het ook gemeen binnen de lijnen. Het leek wel of alles geoorloofd was om de clubkleuren te verdedigen. De scheidsrechter had zijn handen vol en zijn administratieboekje moest nogal eens tevoorschijn komen. Vlak voor tijd kwam Oisterwijk verdiend op gelijke hoogte. Na een onoverzichtelijke situatie kwam de bal voor de voeten van Jordi Hoppener. Hij haalde vervolgens hard uit, de bal ging door een woud van benen en achter doelman Sten Otter. De Eindhovenaren stonden elkaar aan te kijken en leken nauwelijks te beseffen wat hun overkomen was. Oisterwijk vierde uitbundig feest na een zelden vertoonde inhaalrace.

In de slotminuten werd er vervolgens door beide ploegen vol op de aanval gespeeld en waren er voor beide doelen nog een aantal hachelijke momenten. Het net werd echter niet meer gevonden zodat Oisterwijk een zwaarbevochten punt in de tas mocht steken. RPC bleef met een kater en een illusie armer achter. Ondanks dit gegeven blijft RPC voor uw verslaggever titelkandidaat nummer één met deze jonge en zeer talentvolle ploeg.