Dommelen - Oisterwijk

Oisterwijk liet in en tegen Dommelen zien dat het toch veerkracht kan tonen. Na een 2-0 achterstand door twee doelpunten van Bram van Wijk, kantelden de rood-witten de wedstrijd volledig. Na een inhaalrace en doelpunten van Maarten van Beugel, Willem-Jan van Rooij en Shurburney Rosaria, nam de ploeg van Rob van der Kaaij de volle buit mee uit Dommelen.

Oisterwijk moest na twee enorme zeperds de rug rechten om uit een moeilijke fase te komen. Op verplaatsing naar Dommelen is dan niet echt een affiche dat veel perspectief biedt. De ploeg uit de Kempen werd vorig seizoen overtuigend kampioen in de vierde klasse, daarnaast zien velen Dommelen als outsider voor de prijzen in dit seizoen. Trainer Rob van der Kaaij kon daarentegen wel een aantal spelers op het wedstrijdformulier zetten die er vorige week niet bij waren. Kenny Staps, Sander Staps, Jordi Hoppener, Joenes Khanoun en Joost Peijnenburg die vorige week allen ontbraken waren er weer bij.

Oisterwijk begon voortvarend aan de wedstrijd, het was de bovenliggende partij en kreeg een aantal mogelijkheden. Dommelen sloeg echter na een kwartier bij de eerste de beste mogelijkheid gelijk toe. De defensie van de rood-witten stond niet goed bij een goed aangesneden vrije trap, de van hoofdklasser De Valk overgekomen Bram van Wijk was attent en scoorde de openingstreffer.

Tegen de verhouding in stonden de Dommelnaren op voorsprong en gaven Oisterwijk daarmee een dreun van jewelste. Oisterwijk verstopte zich echter niet en ging op jacht naar de gelijkmaker, daarbij waren de rood-witten optisch de betere ploeg zonder echte kansen te krijgen. Toch was het Dommelen wat het vijf minuten voor de thee het net weer wist te vinden. Bram van Wijk werd helemaal vrij gelaten bij een corner en had weinig moeite om zijn tweede van de middag te maken, 0-2.

Waar menigeen op een totale instorting van de rood-witten rekenden bleef de ploeg van Rob van der Kaaij hartstochtelijk de aanval zoeken. Vlak voordat de rust aanbrak kregen de rood-witten eindelijk loon naar werken. Joenes Khanoun nam snel een vrije trap, hierdoor stond de Dommelse verdediging nog niet op haar post, Maarten van Breugel lag op de loer en maakte de aansluitingstreffer, 1-2. Oisterwijk ging zo ondanks een achterstand toch met een goed gevoel naar de kleedkamer, voor Dommelen was het een psychologische dreun van jewelste.

Na de thee liet Oisterwijk er geen twijfel over bestaan wat haar bedoeling was, er werd gestreden voor elke meter om zo te proberen de wedstrijd volledig om te buigen. Dommelen kwam er totaal niet meer aan te pas en het was wachten op de gelijkmaker. Deze meer dan verdiende gelijkmaker viel na een dik uur spelen. Shuburney Rosaria won een stevig duel en gaf goed voor, via de kluts belande de bal voor de voeten van Willem-Jan van Rooij die verwoestend uithaalde vanaf twintig meter. De bal plofte hoog en droog achter de kansloze Dommelse doelman tegen de touwen.

Vlak daarna ontsnapte de rood-witten uit het niets aan een nieuwe achterstand, een Dommelse spits kon vanaf een meter of tien vrij inschieten maar schoot hoog over. Oisterwijk rook na het missen van deze kans dat er nog meer te halen viel en ging op jacht naar meer succes. Al snel konden de rood-witten weer juichen, de ingevallen Kenny Staps kon vanaf links een voorzet geven, Shuburney Rosaria stond vervolgens op de goede plaats en kopte fraai de 2-3 achter de Dommelse doelman. Pandemonium van blijdschap bij de rood-witten die een 2-0 achterstand ombogen naar een voorsprong.

Met nog een dikke twintig minuten te spelen koos Oisterwijk ervoor om door te gaan met pressen en niet terug te gaan hangen. Met enig onfortuin bleef de marge slecht één doelpunt, Anar Ismajlov zag een prachtige omhaal op de binnenkant van de paal belanden en Robin van de Ven schoot snoeihard op de lat. Dommelen kon daar erg weinig tegenoverstellen zodat Oisterwijk de zwaarbevochten maar meer dan verdiende overwinning binnen sleepte.

Trainer Rob van der Kaaij was na een paar moeilijke weken in zijn nopjes met de getoonde veerkracht, en glimlachte na de wedstrijd van oor tot oor.