Oisterwijk - Taxandria

Oisterwijk pakte de volle winst in de beladen derby tegen Taxandra, Niek van Weerdenburg maakte na een kwartier het enige doelpunt van de wedstrijd.

Doordat de besturen van beide verenigingen vooraf rollend over straat gingen, was men bang voor een gespannen sfeer. Toch was het echte derbygevoel ver te zoeken. Waar de aanhangers van de blauwhemden in de laatste derby voor een zeer goede sfeer hadden gezorgd, waren zij nu nergens te vinden. Ook aan de oproep van het Taxandria-bestuur om ludieke spandoeken mee te nemen werd geen gehoor gegeven. De Oisterwijkse poëten hadden hun werk wel goed gedaan en zorgden voor prachtige leuzen op hun spandoeken. Er was zelfs gezorgd voor een grote zakdoek voor de geleden emotionele schade bij de Taxandrianen. Het was ook goed te zien dat de Oisterwijk-aanhang zich niet liet weerhouden, ondanks de preventieve aanwezigheid van de politie de derbysfeer op te leuken met vuurwerk.

Omdat het team van Oisterwijk tegenwoordig bijna volledig uit Oisterwijkse jongens bestaat, was er bij de ploeg van Rob van de Kaay wel derbyspanning vooraf. Vooral oud-Taxandriaan Gijs Outmaijer was gebrandt op revanche voor de 5-0 oorwassing van vorig seizoen. Bij Taxandria overheerste vooral het gevoel om de noodzakelijke punten te halen om uit de gevarenzone te komen, de jonge koppies stonden in ieder geval gespannen vooraf.

Oisterwijk startte zeer fel vanaf de aftrap, zelfs grensrechter Marcel Tholen was nog niet warm en liet Niek van Weerdenburg ontsnappen uit buitenspelpositie. De jongeling gaf een gave voorzet op Kenny Staps die rakelings langs de bal ging. Voordat de klok op één minuut stond had Oisterwijk al op voorsprong kunnen komen.

Na een kwartier mocht de man van het scorebord wel aan het werk. Niek van den Weerdenburg kon een afgevallen bal rustig aannemen in het strafschopgebied, maakte zich makkelijk vrij van een Taxandriaan en schoot beheest binnen. Uitzinnige vreugde bij de spelers en de aanhang maakte duidelijk dat deze wedstrijd wel leefde bij de rood-witten.

Na de openingstreffer was het Taxandria dat enkele speldenprikjes uitdeelde. De beste mogelijkheid was voor Maikel Wolfs, die schoot echter te gehaast zodat zijn poeier over het doel van Luuk Vriens ging. De blauwhemden mochten ook nog twee vrije trappen nemen op posities waar Paul Spoormakers nog wel eens raad mee weet. Deze middag stond zijn vizier echter niet op scherp zodat Luuk Vriens niet in actie hoefde te komen. Oisterwijk kon daar niet echt veel tegenover stellen, buiten veel strijd en wilskracht. Taxandria speelde wat verzorgder maar miste net een beetje gif in haar spel.

Beide ploegen zochten de kleedkamer met een 1-0 tussenstand op, Oisterwijk mocht daar niet over mopperen omdat de krachtsverhoudingen gelijk waren. In de kantine was niets te merken van de vijandige sfeer die de besturen vooraf gecreeërd hadden, de sfeer was opperbest en er viel geen onvertogen woord tussen beide aanhangen.

Na de thee veranderde het spelbeeld niet echt veel, Taxandria speelde wat verzorgder en werd met het inbrengen van Chiem Liebeton ook wat dreigender. Oisterwijk loerde op de counter om de genadeklap uit te delen. De eerste mogelijkheid daarvoor kreeg Niek van Weerdenburg. Hij kreeg een vrije schietkans maar zijn inzet werd gekeerd door Taxandria-doelman Ronald Robben. Daarna was het Paul Spoormakers die vanuit kansrijke positie mocht aanleggen voor een vrije trap. Oisterwijk-doelman Luuk Vriens moest volledig gestrekt om de goed inschoten bal onder uit de hoek te halen.

In de echte slotfase van het toch wel teleurstellende duel had Mitchell Zoontjes het duel in het slot moeten gooien. Ronald Robben maakte een slippertje zodat de Oisterwijk-spits vrij mocht aanleggen vanaf tien meter, zijn inzet verdween echter hoog en hard over het doel. Taxandria probeerde het daarna nog met lange ballen maar kon geen gaatje vinden in de defensie van de rood-witten.

Alles wat Oisterwijk een warm hart toedraagt verwelkomde het laatste fluitsignaal van de scheidsrechter met groot genoegen. De sportieve derby leverde uiteindelijk een 1-0 overwinning voor de rood-witen, acht gele kaarten, een aantal dichters in spee en een bomvolle en sfeervolle kantine op.

Nu al kan uitgekeken worden naar de return die op 24 maart gepland staat. Wellicht is het idee om deze wedstrijd naar zaterdag te verschuiven, iedereen heeft dan de kans om het echte derbygevoel weer eens mee te maken.

Klik voor groter beeld Klik voor groter beeld