Oisterwijk - Jong Brabant

In de eerste echte lentedag van dit jaar is Oisterwijk tegen een tweede opeenvolgende thuisnederlaag opgelopen. Nadat vorige week VOAB te sterk was op sportpark “den Donk” ging nu laagvlieger Jong Brabant met de drie punten aan de haal.

De rood-witten moesten winnen om nog een kleine kans te maken op een kampioenschap.  De mannen uit Berkel-Enschot hadden de punten keihard nodig om het degradatiespook uit de buurt te houden. Ondanks deze grote belangen kwam de wedstrijd maar moeilijk op gang. Het veld wat door de aanhoudende kou geen verse jonge sprieten aanmaakt leek wel een Russische steppe. Misschien dat dat de reden was dat er nauwelijks goede combinaties op het veld waren te zien. Beide ploegen bakten er maar weinig van en kansen vielen nauwelijks te noteren.

Uit het niets kwam Jong Brabant ineens op voorsprong, Thomas Schilders mocht het Enschotse doelpunt op zijn naam schrijven. Oisterwijk moest weer in de achtervolging en werd voor de thee een zuivere strafschop onthouden. Een Enschottenaar kreeg de bal opzichtig op zijn hand, de scheidsrechter stond op twee meter maar wuifde de Oisterwijkse protesten weg. Wel beloonde hij de begrijpelijke protesten met twee gele kaarten. Trainer Rob van der Kaaij ging daarna verhaal halen binnen de lijnen, waarop de warrige scheidsrechter een rode kaart uit de zak toverde voor de Oisterwijkse oefenmeester. Of dat nog niet genoeg was staakte hij de wedstrijd die al in blessuretijd was, de arme man was volledig de kluts kwijt.

Na de thee waren de rood-witten nog van slag en stonden binnen een minuut op 0-2 achterstand. Luc van Disseldorp stond aan het eind van een aanval en legde de bal achter Luuk Vriens. Oisterwijk rechte de rug en maakte binnen vijf minuten de aansluitingstreffer. Niek van Weerdenburg werd gevloerd in de zestien, Kenny Staps benutte vervolgens de toegekende strafschop, 1-2. Twee minuten daarna had de bal weer op de stip moeten liggen, Jong Brabant maakte andermaal een duidelijke handsbal binnen de beruchte lijnen. De scheidsrechter had het  wederom niet gezien, gelukkig bleef een kaartenfestijn deze keer uit.

Oisterwijk ging in de slotfase op zoek naar de gelijkmaker. Het kreeg nog een aantal goede mogelijkheden via Thijs Vriens, Kenny Staps en Maarten van Breugel. Aan de andere kant was ook Jong Brabant een aantal keer dicht bij een treffer, Rob van Rosmalen miste een aantal goede kansen op de genadeklap. De Enschottenaren trokken echter de overwinning over de streep en namen de drie punten mee naar Berkel-Enschot.

Door deze nederlaag maakt Oisterwijk nog maar een kleine kans op de nacompetitie. De tiende plaats is theoretisch ook nog mogelijk dus er moeten nog punten behaald worden om in veilige haven te komen.