Jong Brabant - Oisterwijk

Oisterwijk behaalde een zwaarbevochten zege op buurman Jong Brabant. Oisterwijk kwam op een 0-1 voorsprong door een prachtige omhaal van Maarten van Breugel. Jong Brabant dacht een kwartier voor tijd op gelijke hoogte te komen. Luuk Vriens keerde echter een strafschop van de Enschottenaren.

Vlak voor tijd kwam Jong Brabant alsnog verdiend op gelijke hoogte door een doelpunt van Rob van Rosmalen. De ploeg van Mark Heerkens dacht een punt binnen te hebben maar rekende zich te vroeg rijk. De kleinste man van het veld, Anar Ismajlov, kopte fraai vlak voor het laatste fluitsignaal van de uitstekend leidende René de Loos,
de winnende treffer binnen.

Voor het eerst is de historie moest Oisterwijk aantreden op de Sportpark “Berkelseweg” in buurdorp Berkel-Enschot. De enige ontmoeting tussen beide verenigingen was een aantal jaren geleden op sportpark Den Donk in het bekertoernooi. Onder een lekker herfstzonnetje werd afgetrapt voor een duel in de subtop van de derde klasse D. Vooraf was het verschil slecht één punt in het voordeel van de ploeg van Rob van der Kaay. Scheidsrechter van dienst was oud-Oisterwijk trainer René de Loos die overigens een uitstekende wedstrijd floot en de semi-derby goed in de hand hield.

De rood-witten kwamen deze keer goed uit de catacomben en zetten Jong Brabant vanaf het eerste fluitsignaal onder druk. De ploeg van Rob van der Kaay was de betere ploeg en creëerde een aantal kleine mogelijkheden. In de counter was Jong Brabant echter minimaal zo gevaarlijk, de Enschottenaren beschikken over een aantal goede aanvallers. Oisterwijk mocht blij zijn dat aan de afwerking nog geschaafd moet worden door trainer Mark Heerkens.

Na een dik kwartier kwamen de rood-witten uit Oisterwijk toch op voorsprong. Een scrimmage eindigde voor de voeten van Maarten van Breugel die met zijn rug naar het doel stond. Met een prachtige omhaal schoot de spits de bal achter de verbijsterde doelman, 0-1.

Daarna had Oisterwijk het duel naar zich toe moeten trekken, het was de betere ploeg en kreeg een aantal goede mogelijkheden. Kenny Staps kreeg de beste, de Berkelse doelman verkleinde zijn doel echter goed zodat de bal net aan de verkeerde kant van de paal over doellijn verdween. Aan de andere kant hield Luuk Vriens zijn doel schoon met een aantal nuttige reddingen, de rust werd daarmee bereikt met een 0-1 tussenstand.

Na de thee voerde Jong Brabant de druk op en ging op jacht naar de gelijkmaker. Echt grote kansen kregen de Enschottenaren niet tot aan de zeventigste minuut. De roodhemden uit Berkel-Enschot mochten het in die fase van elf meter proberen. Gijs Outmaijer was een tel te laat met een tackle in het strafschopgebied, de uitstekend leidende scheidsrechter René de Loos kon niets anders doen dan naar de strafschopstip wijzen. Oisterwijk doelman Luuk Vriens die een dergelijk klusje tegen Heeze al een keer klaarde, pakte de matig genomen strafschop onder uit de hoek. Daarmee behoede hij de steeds verder terugzakkende ploeg voor een gelijkmaker op en psychologisch moeilijk moment.

Jong Brabant gaf zich echter niet gewonnen en bleef de aanval zoeken op jacht naar de gelijkmaker. Oisterwijk mocht hopen op een counter om de genadeklap uit te delen maar was niet bij machte om deze ook te produceren. In de slotminuut kreeg Oisterwijk daarvoor de rekening gepresenteerd, Rob van Rosmalen stond helemaal vrij bij de tweede paal en kopte de gelijkmaker tegen de touwen. Deze treffer was loon naar werken voor Jong Brabant en verdiend te noemen.

Iedereen kon vrede hebben met deze uitslag en dacht vlak daarna de kantine op te gaan zoeken. De mannen van Rob van der Kaay lieten echter zien over veerkracht te beschikken. In de slotseconden mocht Oisterwijk een vrije trap nemen en trok massaal ten strijde. Gijs Outmaijer legde met zijn verfijnde traptechniek de bal op het hoofd van Anar Ismajlov. De kleinste man van het veld kopte de bal met een perfecte boog over de kansloze doelman, Oisterwijk kwam hierdoor geheel onverwachts opnieuw op voorsprong.

Vlak daarna vond René de Loos het wel prima, blies voor het laatst op zijn fluitje en konden de rood-witten opnieuw drie punten aan hun totaal toevoegen. In de kleedkamer kon de ghettoblaster weer aan en werd het gebruikelijke strijdlied uit volle borst meegezongen.