Oisterwijk - Heeze

Oisterwijk boekte een eclatante zege op hekkensluiter Heeze. Na een vroege achterstand was Oisterwijk heer en meester, de rood-witten stopten pas met scoren toen de stand 6-1 op het scorebord stond. De doelpunten werden gemaakt door Kenny Staps, Patrick Jansen, Niek van Weerdenburg, Gijs Outmaijer 2x en Maarten van Breugel.

Ook al is het nog vroeg in het seizoen het was voor beide ploegen al noodzakelijk om niet te verliezen. De ploeg die aan het kortste eind zou trekken zou namelijk de rode lantaarn krijgen. Oisterwijk begon nog steeds niet met een complete selectie. Sabri Ali is nog geschorst en daarnaast zijn Abdullah Gül, Willem-Jan van Rooij en Andrew van de Wouw nog geblesseerd.

Oisterwijk kreeg na twee minuten al de kans om de score te openen, de bal eindigde echter op de lat zodat Heeze ontsnapte aan een wel hele vroege achterstand. Toch viel er al snel een doelpunt te noteren, het was Heeze-spits Vincent van den Groenendaal die een goed opgezette aanval doeltreffend afrondde. Direct daarna counterde Heeze nog twee keer gevaarlijk richting Luuk Vriens, gelukkig bleef de schade beperkt tot één doelpunt.

Daarna kwam Oisterwijk goed terug in de wedstrijd, het werd wel geholpen door de scheidsrechter die een scrimmage in het strafschopgebied promoveerde tot een strafschop voor de rood-witten. Kenny Staps kende geen genade en schoot de bal vanaf elf meter tegen de netten. Vervolgens was het na een klein half uur spelen een verdediging van Heeze die de rood-witten een handje toestak. De bal  belandde via een been van een Heeze-verdediger voor de voeten van Patrick Jansen, die kon hierdoor met een simpele voetbeweging de bal in het vijandelijke doel deponeren.

Na een verder rommelig verloop van de eerste helft konden de ploegen met een 2-1 ruststand de kleedkamer op gaan zoeken. Rob van der Kaaij had daar wel wat te vertellen want ondanks de voorsprong was het spel van zijn ploeg niet al te best. Oisterwijk kwam goed uit de kleedkamer en heerste vanaf het fluitsignaal van de scheidsrechter. Na tien minuten dacht Oisterwijk op 3-1 te komen, Niek van Weerdenburg kopte via de onderkant van de lat binnen. De scheidsrechter stond te ver van het doel af om te kunnen beoordelen of de lijn gepasseerd was. Ook zijn assistent  kon het niet goed beoordelen zodat de treffer niet toegekend werd.

Slechts enkele minuten later kwam er al gerechtigheid, de doelman uit Heeze redde knap op een inzet van Maarten van Breugel maar was machteloos tegen de harde schuiver van Niek van Weerdenburg, 3-1.

De rood-witten voelden dat er meer te halen was en namen geen gas terug. Gijs Outmaijer was de volgende die zijn naam op het scorebord zag verschijnen. De vrije verdediger mocht vanaf 35 meter aanleggen voor een vrije trap en joeg die vervolgens kiezelhard in de kruising. Een juweel van een doelpunt waarbij de doelman volstrekt kansloos was.

Heeze lag nu definitief op haar rug en het was alleen de vraag hoe groot de schade zou worden voor de nummer laatst in de competitie. Oisterwijk rook bloed en bleef het Heezer doel met aanvallen bestoken. Maarten van Breugel wilde ook zijn naam in de krant hebben en scoorde na een fraaie individuele actie met een bekeken gekruld schot. Het slotakkoord was voor Gijs Outmaijer, wederom was het een afstandschot. De bal werd goed teruggelegd en met een harde droge schuiver vanaf 20 meter verdween de bal nogmaals in het Heeze-doel, 6-1.

Oisterwijk kreeg daarna nog kansen genoeg om er een zevenklapper van te maken. De jacht leverde echter niets meer op doordat het te slordig of te zelfzuchtig was.

Na de zege was het publiek en begeleiding zeer tevreden, zo niet trainer Rob van der Kaaij, die vond het de slechtste wedstrijd van dit seizoen. Met het resultaat zal hij ongetwijfeld wel genoegen hebben genomen. De spelers staken de punten in ieder geval met een grote glimlacht in de tas. Oisterwijk pakte zo haar eerste zege in deze competitie, volgende week gaan de rood-witten op bezoek in Goirle bij VOAB op jacht naar de tweede zege.