Essche Boys - Oisterwijk

Onder tropische omstandigheden moesten de rood-witten aantreden voor hun eerste bekerwedstrijd. Plaats van handeling was het broeierige Esch waar de plaatselijke Boys bestreden moesten worden. De mannen uit Esch werden vorige seizoen verrassend kampioen in de vierde klasse.  Door dit luid bejubelde kampioenschap komen de blauw-witten dit jaar voor het eerst in hun bestaan in de derde klasse.

De Boys zullen dan uit een ander vaatje moeten tappen, wat de Esschenaren deze middag lieten zien, zal absoluut onvoldoende zijn in de derde klasse. Oisterwijk was op alle fronten beter en scherper in de duels, Essche Boys kwam er nauwelijks aan te pas en moest na een dikke twintig minuten de gang naar het net maken, Oisterwijks topschutter van vorig seizoen Kenny Staps, velde het vonnis na een goede aanval.

Oisterwijk voelde dat er meer te halen viel in het kerkdorpje en bleef het gaspedaal vol inhouden. Het was wederom Kenny Staps die het net wist te vinden, na een vloeiende aanval kon hij simpel binnentikken, 0-2. Nog voor de thee zat de wedstrijd helemaal in het slot, Kenny Staps kon een fraaie steekpass alleen op de Essche doelman afgaan, omspeelde die vakkundig en schoot zijn derde van deze middag in het Essche net. Een loepzuivere hattrick van de gelegenheidsaanvoerder die de band overnam van Mark Obbens, deze mocht door administratieve fout van het bestuur niet aan de wedstrijd deelnemen.

Na de zeer welkome pauze om het vochtigheidsgehalte weer op peil te brengen ging Oisterwijk door waarmee het gestopt was. Levey Ronowikromo maakt zijn eerste van dit voetbaljaar na een slippertje van de Essche doelman, 0-4.

Na deze treffer begonnen de tropische omstandigheden zijn tol te eisen en schakelden de rood-witten een paar tandjes terug. Essche Boys werd de betere ploeg en ging op jacht naar de eretreffer om het geschonden blazoen wat op te poetsen. Oisterwijk verloor haar concentratie en Gerben Timmers werd geheel vrijgelaten aan de rechterkant, hierdoor kreeg de Essche spits een vrijgeleide naar doelman Luuk Vriens die kansloos was op zijn inzet, 1-4.

Vlak daarna vond de scheidsrechter het na dik tachtig minuutjes wel welletjes en floot voor een vervroegd eindsignaal. Niemand die er bij 35 graden Celsius om maalde. Oisterwijk stak de drie punten in de zak gaat zich opmaken voor de mannen V.V. Rijen die dinsdagavond op bezoek komen.