BVV - Oisterwijk

Een zwaar gehavend Oisterwijk verloor de competitieopening met 2-1 op verplaatsing bij BVV in 's Hertogenbosch. De rood-witten kwamen nog wel op voorsprong door een doelpunt van Mitchell Zoontjes. In de laatste tien minuten werd de Bossche druk te groot voor de ploeg van Ton Cornelissen, Oisterwijk incasseerde twee doelpunten en moest zonder punten huiswaarts keren.

Trainer Ton Cornelissen was vooraf een niet te benijden man. Liefst vijf spelers ontbraken op het appèl van de trainer. Daarbij kwam vlak voor vertrek nog eens het afmelden van Willem-Jan van Rooy, die kon door privé-omstandigheden niet bij de wedstrijd aanwezig zijn.

Toch begon Oisterwijk goed aan de wedstrijd en was op het eerste kwartier na de betere ploeg. BVV, dat het vooral moet hebben van de snelheid en het inzicht van spelmaker Bas van den Berk, kon zich weinig echte kansen creëren. Onze rood-witten konden het eerste half uur ook niet echt gevaarlijk worden. De eerste kans was het echter wel direct raak. Johnny Braat reageerde attent op een slippertje in de Bossche verdediging en schoot uit een onmogelijke hoek de bal op de paal. De rebound viel precies voor de voet van Mitchell Zoontjes die koelbloedig de 0-1 tegen de touwen schoot. Daarna bleef Oisterwijk ook in het laatste gedeelte van de eerste helft de betere ploeg en kwam bijna op 0-2 toen Mitchell Zoontjes attent was na een corner. Arthur Hoyer, de zeer ervaren doelman van de Rossoneri redde echter ternauwernood.

Na de rust een heel ander spelbeeld, BVV drukte meer en meer en kreeg een aantal mogelijkheden die niet benut werden. Doelman Luuk Vriens, pas 19 jaar jong deed zijn werk echter naar behoren en liet zien dat hij potentieel heeft om een goede sluitpost te worden. De Bosschenaren werden steeds moedelozer door het stugge verdedigen van de rood-witten. Dit veranderde compleet toen linksback Max de Brouwer geblesseerd het veld moest verlaten. Voor onze trainer nog meer tegenspoed in de achterste linie, hij moest dus gaan puzzelen om de ploeg op orde te houden.

Oisterwijk verteerde deze tegenvaller echter niet goed, de bal kon niet meer in de ploeg gehouden worden en de druk van BVV werd ondragelijk. Oisterwijk kreeg in deze periode nog wel twee dotten van kansen in de counter. Invaller Roel van der Loo kwam twee keer een paar centimeter te kort om de genadeklap uit te delen.

Tien minuten voor tijd ging het dan alsnog mis voor Oisterwijk, Jori van den Berk kon vrij uithalen. Via een uitgestoken been vloog de gelijkmaker naast Luuk Vriens in de verre hoek, 1-1. De reactie van BVV was alleszeggend, snel werd de bal uit het net gevist omdat er meer te halen viel. Oisterwijk wankelde en was rijp voor de sloop. Een tweetal minuten voor het eindsignaal kregen de rood-witten dan ook de deksel op de neus. De verdediging stond te pitten bij een voorzet, Enin Balta de kleinste man van het veld kon hierdoor vrij binnenkoppen, 2-1.

Oisterwijk gaf echter niet op en in de extra tijd kreeg het nog een uitstekende mogelijkheid op de gelijkmaker, Roel van de Loo zag Johnny Braat echter over het hoofd anders had de 2-2 op het scorebord gestaan. Tot overmaat van ramp kregen de rood-witten in de slotseconden nog een enorme domper te verwerken. Luuk Vriens kwam ver uit zijn doel om een laatste aanval te onderbreken, speelde daarbij de bal en nam in zijn val een tegenstander mee. De overigens uitstekend fluitende scheidsrechter maakte met de door hem getoonde rode kaart een grote inschattingsfout. Een smet op zijn uitstekende optreden van deze middag.

Wederom een valse start voor de rood-witten, hopelijk loopt deze week de ziekenboeg een beetje leeg voor het volgende optreden volgende week tegen het gepromoveerde Marvilde uit Veldhoven. Uw verslaggever zal er niet bijzijn door verplichtingen voor zijn werkgever in Scheveningen.