Oisterwijk - Taxandria

Oisterwijk had in een drukbezochte derby tegen Taxandria de gehele wedstrijd het betere van het spel. De rood-witten kwamen na een dikke twintig minuten door een kopbal van Achmed Erassan verdiend op voorsprong. Oisterwijk verzuimde echter om de wedstrijd te vroegtijdig in het slot te gooien. Hierdoor kon Taxandria tien minuten voor tijd op gelijke hoogte komen, Jelle Hakkert stond op de goede plaats en maakte koelbloedig de gelijkmaker.

Een prachtige nazomeravond, een perfect bespeelbaar vel en een kleine duizend supporters langs de lijn. Voldoende ingrediënten om er een mooie derby van te maken. Na veertig jaar mochten Oisterwijk en Taxandria weer tegen elkaar aantreden in een competitieduel. Gekozen werd voor een wedstrijd op zaterdagavond wat direct zorgde voor een mooie ambiance en ouderwets veel publiek.

De rood-witten namen direct het initiatief en probeerden vroeg op voorsprong te komen. De zeer jeugdige Taxandria- defensie oogde een beetje naief en gaf behoorlijk wat ruimte weg. Grote kansen leverde dat niet op voor Oisterwijk maar de rood-witten kwamen door een veldoverwicht wat dreigender over. Op het middenveld moest Taxandria ook wennen aan het hogere tempo in de tweede klasse, met enkele forse overtredingen zetten zij de toon voor een spijkerharde eerste helft. De scheidsrechter moest drie keer naar zijn borstzak grijpen om een Taxandriaan met een gele kaart te beboeten. Het was echter eerder een kwestie van te laat komen dan van boze opzet die deze overtredingen kenmerkten.

Oisterwijk kwam binnen het half uur toch op voorsprong. Uit een corner van Mark Obbens kon Achmed Erassan binnenkoppen en verraste de Taxandria-doelman in de korte hoek, 1-0. Oisterwijk drong daarna nog sterker aan maar was wat slordig met de eindpass. Twee keer lukte een combinatie wel en kon een speler in het rood-wit alleen op de doelman afgaan. Beide keren had Taxandria-grensrechter Marcel Tholen zijn vlag omhoog en bewees daarmee dat hij het tweede klasse tempo in ieder geval wel goed verteerde. De jonge goed leidende scheidsrechter vertrouwde de messcherpe Taxandria-grens op zijn blauwe ogen en floot voor buitenspel. Taxandria kwam hier goed weg en hield de schade beperkt tot aan het rustsignaal.

Na de thee was u verslaggever op weg naar zijn werk en moet afgaan op verklaringen van derden. Volgens deze objectieve toeschouwers bleef Oisterwijk het betere van het spel houden maar kreeg ook Taxandria nog een aantal goede mogelijkheden. In de slotfase sloeg het noodlot toe voor de rood-witten. Een onachtzaamheid werd door de door Jelle Hakkert keihard afgestraft, de spits schoot beheerst de gelijkmaker tegen de netten.

Taxandria kwam hierdoor tegen de verhouding in op gelijke hoogte en nam in haar debuutwedstrijd in de tweede klasse een onverwacht punt mee naar de kivitslaan. Voor Oisterwijk voelde het gelijke spel als een nederlaag na een goede wedstrijd. Toch was er ook tevredenheid bij Oisterwijk-trainer Wim van Doleweerd, voor het eerst dit seizoen was er sprake van verzorgd voetbal en veel inzet, twee dingen waar door de coach altijd op wordt gehamerd. Dit moet hoop geven voor de rest van het seizoen.

Volgende week volgt de lastige uitwedstrijd naar de amateurs van PSV. Die hebben zich deze zomer zwaar versterkt met het aantrekken van oud-prof Youri Petrov en oud-Roemeens international Ovidiu Stinga. Daarnaast bleef Sergei Temryukov de rood-witten trouw en kwamen ook Mike Hovenstadt en Danny Klerkx de Eindhovense formatie versterken.