Oisterwijk - RKVVO

Oisterwijk blijft in de tweede klasse na een knappe overwinning op RKVVO. Joël van Lieshout bracht de uit een vrije trap de Veldhovenaren na een dik uur op voorsprong. De rood-witten bleven echter knokken en werden beloond met twee doelpunten in de slotfase. Benjamin Mordecai kopte vijf minuten voor tijd uit een fraai aangesneden corner van Kenny Staps de gelijkmaker tegen de touwen. In de slotminuut werd het nog mooier voor Oisterwijk, Roy Netten schoot vanaf de rand van het strafschopgebied de bal vol in de kruising. De ploeg van Peter Remie pakte hierdoor wederom drie punten zodat men nu op de zevende plaats staat en definitief in veilige haven is.

Vooraf was het ongemeen spannend aan de onderkant van de ranglijst in de tweede klasse F. Oisterwijk was één van de acht ploegen die nog in aanmerking kwamen voor degradatiewedstrijden. Alleen bij een overwinning konden de rood-witten eventueel in veilige haven komen, het was hierbij echter wel afhankelijk van de uitslagen op de andere velden. Direct degraderen was vorige week al definitief afgewend door de overwinning in Berlicum tegen BMC.

Voor RKVVO stonden hele andere belangen op het spel, de mannen uit Oers deden nog volop mee voor promotiewedstrijden en konden de drie punten daarbij heel hard gebruiken. Zowel de derde plaats als de derde periodetitel zouden bij een overwinning op Oisterwijk binnen bereik blijven.

Beide ploegen openden voorzichtig en de eerste grote kans was voor de rood-witten. De Oerlese doelman moest ver uit zijn doel komen maar daarbij kwam de bal bij Kenny Staps in de voeten. De rechtsbuiten twijfelde geen seconde en schoot vanaf veertig meter over de doelman op het verlaten doel. Via de binnenkant van de paal bleef de bal echter voor de doellijn zodat de Oerlenaren aan een achterstand ontsnapten.

Enkele minuten later was het weer Kenny Staps die het aluminium raakte, na een fraaie individuele actie kon hij met zijn linker vrij binnenschieten maar via de paal bleef de bal wederom uit het Oerlese doel. Tot aan de thee bleven verdere echte grote kansen aan beide kanten niet te zien zodat de rust met een 0-0 tussenstand bereikt werd;

Na de rust liet schakelde RKVVO een tandje bij en loerde op een gaatje in de rood-witte verdediging. Het werd daarbij de betere ploeg en Oisterwijk ontsnapte op zijn beurt aan een achterstand toen een kopbal van Pieter Jansbeken via de onderkant van de lat uit het doel van invaller-doelman Ronald Robben bleef.

De Oerlenaren bleven in deze fase de betere ploeg en Oisterwijk kon geen echte vuist meer maken. Oisterwijk verdedigde met man en macht, Mark Obbens maakte daarbij aan de rand van het strafschopgebied een overtreding. Joël van Lieshout mocht daardoor op de hoek van het strafschopgebied een vrije trap nemen. De ervaren verdediger liet de bal vervolgens met een onnavolgbaar schot in de kruising ploffen, Ronald Robben was kansloos en moest de bal uit het net halen.

In de daaropvolgende fase leek het erop dat RKVVO de wedstrijd snel zou gaan beslissen, het kreeg een paar dotten van kansen maar vond telkens Ronald Robben op haar weg. Oisterwijk kon door deze slordigheden blijven hopen op een beter resultaat.

De rood-witten kregen doordat het kansrijk bleef in de slotfase, plotseling de geest. Na een goed aangesneden corner van Kenny Staps stond Oisterwijk vier minuten voor tijd ineens op gelijke hoogte, Benjamin Mordecai knikte bij de eerste paal fraai binnen. Het fanatieke publiek op het terras geloofde ineens weer in een goede afloop en begon zich er mee te bemoeien. RKVVO wat topschutter Rob van Breugel al naar de kant had gehaald wist het opeens niet meer en kreeg in de slotminuut de deksel op de neus. Roy Netten kon na een scrimmage vanaf de rand van het strafschopgebied uithalen. Hij nam de bal vol op de linkerslof en zag de bal in de kruising belanden. Compleet pandemonium bij de uitzinnige rood-witten, beseffende dat deze late treffer wel eens de definitieve bevrijding kon betekenen. De hele ploeg stortte zich op de doelpuntenmaker en vierde deze treffer of het net kampioen was geworden.

Twee minuten later kon de ploeg van Peter Remie de handen definitief in de lucht steken nadat de goed leidende scheidsrechter voor het laatst op zij fluitje blies. Het was nu wachten op de andere uitslagen of de handhaving definitief een feit was. Dit bleek het geval zodat de rood-witten zich verzekerden van nog een seizoen in de tweede klasse.

Vanuit de Rhedactie van rksvoisterwijk.nl in ieder geval dikke complimenten naar spelers en staf voor het bereiken van de veilige haven. Nog één wedstrijd en dan zit het lange seizoen erop waarin het voor het eerst 26 wedstrijden af moest werken. Uw verslaggever heeft zijn dienst geruild om erbij te kunnen zijn.