Oisterwijk - RKDVC

Oisterwijk pakte een verdiende overwinning op het Drunense RKDVC. Vooral na de thee was Oisterwijk heer en meester en liep uit naar een 3-0 overwinning. De steeds beter in vorm komende Johnny Braat opende na een kwartier de score. Na een uur spelen hielp een verdediger van RKDVC een handje hielp door de tweede Oisterwijkse treffer achter zijn eigen doelman te schieten. Kenny Staps besliste daarna in de slotfase de wedstrijd definitief, 3-0.

Na de overwinning van vorige week die met vallen en opstaan werd bereikt kwam trainer Wim Doleweerd met een aantal tactische omzettingen deze week. Peter Donders werd vanuit de laatste lijn een linie naar voor gestuurd en Mark Obbens volgde de omgekeerde weg. Met deze omzetting zag de performance van de rood-witten in ieder geval een stuk beter uit dan de laatste weken. Mark Obbens heerste als laatste man en Peter Donders liet zich gelden als strategische balafpakker.

Toch ging het in de beginfase zeker niet van een leien dakje. De blauwhemden uit Drunen combineerde vlot maar konden gelukkig geen eindstation vinden. In de eerste tien minuten kwam Oisterwijk goed weg doordat de wekelijks uitblinkende Joost Peijnenburg met een fraaie redding zijn doel schoon wist te houden. Na een klein kwartiertje was het voor Oisterwijk wel direct raak. Johnny Braat werd aangespeeld in het vijandelijke strafschopgebied en kreeg iets teveel ruimte. Hij maakte zich met een fraaie actie vrij en kon uithalen met zijn gevreesde linkerbeen, Marcel van Hulten die zijn 301e wedstrijd voor RKDVC keepte was kansloos en mocht de bal uit het net halen, 1-0. In het verdere verloop van de eerste helft werd de wedstrijd vooral op het middenveld uitgevochten. Aan beide kanten was wel wat dreiging maar echt grote kansen leverde dat niet op.

Nadat de overigens uitstekend fluitende scheidsrechter voor het begin van de tweede helft had gefloten was het Oisterwijk wat de klok sloeg. RKDVC kwam onherkenbaar uit de kleedkamer wat vooral te zien was aan het aantal duels die door Oisterwijk werden gewonnen. Steeds waren de rood-witten wat feller in de strijd wat daardoor veel meer balbezit voor Oisterwijk opleverde. Toch hadden de Drunenaren op gelijke moeten komen, aanvoerder Achmed Erassan had deze week bij "les één" niet opgelet en verdedigde uit door het midden. Hierdoor kreeg de spits van de blauwhemden een opgelegde kans om de ploegen op gelijke hoogte te brengen, de bal raakte echter het aluminium zodat Oisterwijk door het oog van de naald kroop.

Oisterwijk trok daarna nog wat strakker aan de touwtjes en kwam verdiend op een grotere voorsprong. Abdullah Gül die voor het eerst in de basiself startte dit seizoen betaalde het vertrouwen van de trainer direct terug. Via een fraaie individuele actie maakt hij zich los van een Drunense verdediger, zijn strakke voorzet werd daarna door een Drunens been achter de eigen doelman geschoten, 2-0.

Oisterwijk kroop direct na dit doelpunt nogmaals door het oog van de naald. Een ver afstandschot werd door de strakke zuidwesterwind gedragen en noopte doelman Joost Peijnenburg tot een ultieme redding. In de rebound kon RKDVC vrij binnenknikken maar de Oisterwijkse doelman redde met een katachtige redding andermaal.

Na dit gelukje had Oisterwijk moeten uitlopen naar een grotere score, Abdullah Gül teisterde de paal met een vlammend schot en Johnny Braat zal doelman Marcel van Hulten een stiftje net onschadelijk maken. Uiteindelijk kwam alsnog de 3-0 op het scorebord. Peter Donders stuurde Roy Netten weg via de rechterkant, de sluipschutter was niet zelfzuchtig en legde goed breed op Kenny Staps die de bal in de verre hoek tegen de touwen schoot.

Oisterwijk pakte hiermee zijn tweede zege op rij met voetbal wat eindelijk op tweede klasse niveau begon te lijken. Volgende week zal er echter weer een goede wedstrijd nodig zijn tegen de ervaren ploeg van Rood Wit uit Veldhoven.