Oisterwijk - Unitas '59

Het was deze wedstrijd voor beide ploegen erop of eronder. Wie deze wedstrijd zou verliezen werd hoogstwaarschijnlijk de nieuwe rode lantaarndrager. Oisterwijk ontkwam door een overwinning aan deze minst geliefde plaats op de ranglijst. Op een regenachtig sportpark Den Donk werd het 3-1 voor de Oisterwijkers na een weliswaar verdiende maar weinig overtuigende wedstrijd.

Unitas '59 uit Eindhoven wat deze middag wel erg pover voor de dag kwam mag zich nu al op gaan maken voor een strijd tegen degradatie. Na deze nederlaag staat het op een wel erg teleurstellende laatste plaats. Oisterwijk kon tegen de Eindhovenaren echter nauwelijks overtuigen. Het was de betere ploeg maar kon dit niet in klinkende cijfers uitdrukken in het eerste bedrijf. De Eindhovenaren gaven zoveel weerstand als in hun macht lag maar konden niet voorkomen dat Oisterwijk een aantal dotten van kansen kreeg. Toch was er een standaardsituatie voor nodig om het doel te vinden. Sander Janssen kon na een corner van Johnny Braat ongehinderd binnenkoppen zodat Oisterwijk geheel verdiend op voorsprong kwam. De rood-witten wisten echter niet goed met deze voorsprong om te gaan en lieten zo Unitas '59 weer in de wedstrijd komen. De Eindhovenaren voelden die onzekerheid bij Oisterwijk en gingen op jacht naar de gelijkmaker. Mike Hovenstadt die de gehele middag moedeloos op een eiland stond zorgde vlak voor de thee wel voor de gelijkmaker. Nadat in een scrimmage de latere doelpuntenmaker en Virgil Niekoop al het aluminium hadden geraakt, schoot de goaltjesdief de bal in derde instantie de bal hard in het dak van het doel. Voor Oisterwijk een bittere teleurstelling vlak voor de thee.

Na de rust was het spelbeeld hetzelfde, Oisterwijk was de betere ploeg zonder daarbij echt te overtuigen. Wederom was er een corner van Johnny Braat voor nodig om op voorsprong te komen. Deze keer stond Marcel Bertens volledig vrij bij de tweede paal. De man met de ijzeren longen schoot beheerst binnen zodat de rood-witten weer op voorsprong stonden.

Een kleine tien minuten later was de wedstrijd beslist. Johnny Braat ontsnapte aan zijn tegenstander en kon op het doel afgaan. Hij werd daarbij binnen de beruchte lijnen aan het shirt vastgehouden zodat de overigens uitstekende scheidsrechter niet anders kon doen dat naar de stip te wijzen. De verdediger kreeg daarbij de enige gele kaart van de wedstrijd. Achmed Erassan mocht het vonnis uitvoeren en schoot de pingel overtuigend in de bovenhoek. Oisterwijk leek daarmee bevrijd en kreeg nog een flink aantal kansen om de teneergeslagen Eindhovenaren nog meer pijn te doen. Het bleef echter bij een 3-1 overwinning zodat Oisterwijk weer wat lucht heeft.

De weg is echter nog lang, volgende week de altijd lastige uitwedstrijd bij RKVVO in Veldhoven.