Sint Michielsgestel - Oisterwijk

Oisterwijk won eindelijk weer eens. In Sint Michielsgestel pakte de rood-witten hun eerste uitoverwinning in deze competitie. Hopelijk is dit het begin van de langverwachte ommekeer. De doelpunten werden gemaakt door Sander Janssen en Johnny Braat.

Meer info ontbreek daar de verslaggever door drukke werkzaamheden afwezig was.

Verslag uit het Brabantsdagblad:

Werken voor elkaar. Of 'het gras voor elkaar opvreten', zoals de oefenmeester het zelf graag noemt.

Van Doleweerd koestert er goede herinneringen aan. In zijn periode bij LONGA werd menig succes geboekt met strijdlust als basis. Bij zijn nieuwe club ontbreekt het nog wel eens aan de juiste instelling. Na de treurige en puntloze reeks, die twee weken geleden een dieptepunt kende met het 1-6 verlies tegen 'buurman' Nemelaer, werden de koppen in Oisterwijk bij elkaar gestoken. "Er moest gewoon iets gebeuren", vond Van Doleweerd.

In de vele eindeloze gesprekken die volgden werd getracht de vinger op de zere plek te leggen. "Harde woorden zijn er naar mijn mening niet gevallen, wel duidelijke." De conclusie: "We kwamen erachter dat we ook op karakter wedstrijden moeten kunnen winnen". Een stelling die gistermiddag tot uiting kwam op het veld van Sint-Michielsgestel. Tot vreugde van de geplaagde coach. "Het was allemaal niet mooi vandaag, maar dat hoeft ook niet altijd. We hebben een hoop werklust tentoongespreid."

De verbeterde mentaliteit was niet het enige dat veranderd was bij Oisterwijk. Sander Jansen, normaal gesproken linksback, werd tegen Sint-Michielsgestel in de spits geposteerd door zijn trainer. De tactische zet bleek succesvol. Jansen opende al na zes minuten de score, toen de doelman van de thuisploeg in de fout ging. Daarna was het zoeken geblazen bij Oisterwijk, de rood-witten leken het spoor compleet bijster te zijn. Wonder boven wonder werd de rust zonder kleerscheuren bereikt. "We hebben het ons in de eerste helft onnodig moeilijk gemaakt", zag Van Doleweerd. "We verloren de grip op de partij en hadden geen vat meer op de tegenstander. Gelukkig heeft Sint- Michielsgestel daar geen gebruik van gemaakt." Na 45 minuten stond het derhalve 0-1.

Na de pauze verschafte Johnny Braat, tot opluchting van iedereen met een rood-wit hart, Oisterwijk wat meer lucht. Mede door goed keeperswerk van Joost Peijnenburg kwam de zege vervolgens niet meer in gevaar. Het tegendoelpunt van Sint-Michielsgestel, enkele minuten in blessuretijd, had nog wel wat angst tot gevolg, maar kon de feestvreugde bij Oisterwijk niet meer voorkomen. "En nu maar hopen dat het doorgedrongen is bij de groep", doelde Van Doleweerd op het besef dat er met opgestroopte mouwen nog het een en ander te halen valt in de tweede
klasse F.

Een indicatie van de koerswijziging bij zijn spelers kreeg de geboren Oisterwijker een week eerder al, toen hoofdklasser UNA de tegenstander was in de bekercompetitie. Het duel ging nog wel met 3-0 verloren. Van Doleweerd: "Dat is geen schande tegen die ploeg. Ook toen kwamen we erachter dat wij er als team moeten staan."

Dat moet volgende week weer gebeuren wanneer de nummer drie van de ranglijst, Rood Wit V. tegenover Oisterwijk staat. Vooruitblikkend op dat duel toonde Van Doleweerd, wellicht onbewust, al aan zelfvertrouwen gewonnen te hebben door de overwinning op Sint-Michielsgestel. "Ik denk dat zij banger voor ons zijn dan andersom."