PSV - Oisterwijk

Oisterwijk is na een prachtig paasweekend zo goed als zeker veilig voor degradatie, in Eindhoven werd PSV met 1-2 verslagen. De Oisterwijkse doelpunten werden gemaakt door Johnny Braat en Marcel Bertens.

Dit was een vooraf veelbesproken wedstrijd, op 8 november werd deze wedstrijd namelijk ook al eens gespeeld. Indertijd won PSV met het kleinst mogelijke verschil door een van richting veranderde vrije trap van Sergei Termryukov. Trainer Nebosja Vuckovic bracht echter zichzelf in het veld als reservekeeper. Oisterwijk trainer Wim van Doleweerd waarschuwde de Eindhovenaren op dat moment nog dat dit niet is toegestaan. De Eindhovenaren sloegen deze waarschuwing echter in de wind en de trainer zette zichzelf onder de lat. De Oisterwijk trainer zei hierop dat Oisterwijk sowieso beroep zou aantekenen ongeacht het resultaat. Dit geschiedde, de wedstrijd werd ongeldig verklaard en PSV kreeg ook nog eens drie punten in mindering.

Enkele maanden later is duidelijk dat deze beslissing van Nebosja Vuckovic wel eens een hele dure kan zijn. PSV is namelijk nog steeds niet veilig voor degradatie in deze fase van de competitie. Onbegrijpelijk overigens want de Eindhovenaren beschikken over een zeer talentvolle selectie. Naast de beste voetballer uit deze klasse Sergei Temryukov, heeft PSV ook nog de beschikking over bijvoorbeeld Orfeo Talberg, Sigi Carrera en Stefan Vingerhoets. Verder is oud-prof Mart van Duren bereid gevonden om klassebehoud veilig te stellen.

In de wedstrijd werd al snel duidelijk dat de Eindhovenaren uit waren op revanche. De thuisploeg startte fanatiek en kregen in de eerste tien minuten twee dotten van kansen. Joost Peijnenburg die in bloedvorm verkeerd redde echter beide keren bekwaam. Vlak nadat de rood-witten goed wegkwamen werd Johnny Braat alleen op de doelman afgestuurd. Met een prachtige lichaamsbeweging stuurde hij de PSV-doelman het bos in en kon zodoende de bal in een leeg doel plaatsen, 0-1.

Oisterwijk kon echter maar kort genieten van deze onverdiende voorsprong. Drie minuten later mocht Sergei Temryukov aanleggen voor een vrije trap vanaf dertig meter en deed dat fantastisch. De bal vloog snoeihard in de bovenhoek achter de volledig verraste Joost Peijnenburg. Daarna viel er in de eerste helft weinig te beleven, de meeste duels werden op het middenveld uitgevochten waardoor beide doelmannen werkloos moesten toekijken.

In de tweede helft kwam Oisterwijk wederom vroeg tot scoren. Een voorzet van Goran Sovilj leek een makkelijke prooi voor de Eindhovense doelman. Deze verkeek zich echter volledig en liet de bal uit zijn handen vallen, Marcel Bertens stond in de buurt en kon vanaf één meter niet missen, 1-2.

PSV dat dus de punten keihard nodig had bleef met verzorgd voetbal de betere ploeg en kreeg een aantal dotten van kansen. De verder uitstekend spelende Patrick Jansen schatte een voorzet niet goed in en miste volledig, Mart van Duren kon vanaf vijf meter vrij schieten maar strandde op Joost Peijnenburg. Vlak daarna kwam Oisterwijk opnieuw goed weg, wederom Mart van Duren kon binnentikken maar de bal kwam op de paal. De Eindhovenaren gingen daarna over op de lange bal in de hoop dat de bal één keer goed ging vallen. Abdessamad Belhaj kwam daarmee nog in scoringspositie maar dacht te lang na zodat de rood-witten de bal weg konden werken. Hierna vond de overigens uitstekende scheidsrechter dat de speeltijd voorbij was en floot af voor het einde van de wedstrijd. Oisterwijk mocht het veld afgaan als winnaar, hiermee kregen de rood-witten teveel maar de punten werden dankbaar in de tas gestopt.

Met deze zwaarbevochten overwinning is Oisterwijk zo goed als veilig voor degradatie. Het kan zich nu volledig gaan richten op de derde periode waarin het nog kansrijk is. Met zeven uit drie staan de rood-witten gedeeld eerste in deze laatste periode en zijn dus nog in de race. Volgende week zondag staat de volgende wedstrijd op het programma, PSV zal dan opnieuw de tegenstander zijn, nu zal echter Sportpark Den Donk de plaats van handeling zijn.

Mannen succes.............