Oisterwijk - ODC

Uw verslaggever zit nog bij te komen van deze thriller, wat een wedstrijd kreeg het massaal opgekomen publiek voorgeschoteld. Oisterwijk verloor de slag maar niet de oorlog, na een 2-3 verlies gaan de rood-witten door naar de finale van de nacompetitie op tweede pinksterdag. Het zal daarbij uitkomen tegen tweede klasser SBC. Plaats van handeling zal het sportpark van DVG in Liempde zijn.

Het publiek was de grote winnaar vandaag, wat een wedstrijd kregen de vele toeschouwers voorgeschoteld. Alles wat in een wedstrijd hoort te zitten zat erin vandaag, gele en rode kaarten, een fanatiek publiek, pittige duels, mooie doelpunten, emotionele trainers, verdriet, enorme blijdschap, superlatieven schieten tekort wat er op sportpark "den Donk" te beleven was tijdens deze nacompetitiewedstrijd.

Oisterwijk had zich een zeer goede uitgangspositie verworven door een 1-3 overwinning drie dagen geleden in Boxtel. De strijdvaardige en voor elke meter knokkende ploeg van ODC legde zich echter niet neer bij de nederlaag en gaf vanaf minuut één vol gas. Oisterwijk snakte naar adem en moest alle zeilen bijzetten om niet een snelle tegentreffer te incasseren. Doelman Joost Peijnenburg bewees wederom zijn grote waarde voor het team en sleepte Oisterwijk door deze moeilijke fase. Net toen het leek dat de Boxtelse storm ging liggen sloegen de tricolores toe. Op de rand van buitenspel ontsnapte Niels van Hal, die als stormram als vierde spits was opgesteld, hij twijfelde geen moment en via een prachtige volley sloeg de bal als een granaat in achter de kansloze Joost Peijnenburg. Een mokerslag voor de rood-witten die net een beetje aan het bijkomen waren van de eerste stormloop.

Oisterwijk verwerkte deze klap echter goed en kreeg het betere van het spel, het kreeg kansen op de gelijkmaker. Ronald Deckers was daar het dichtste bij, zijn kopbal werd door de Boxtelse defensie van de doellijn gehaald. Vlak voor de thee was het toch raak voor de rood-witten, Geert Konings ontsnapte aan de linkerkant, hij verraste twee verdedigers en schoot direct op het doel van Daan Waleson. De doelman van de tricolores had echter de eerste paal niet goed afgedekt zodat de bal via dat kleine gaatje in het doel verdween, 1-1. In de slotseconde van de eerste helft ontsnapte Oisterwijk aan een slecht verteerbaar kopje thee, Joost Peijnenburg kon ternauwernood de 1-2 verijdelen op de doellijn.

De tweede helft begon zoals de eerste geëindigd was, ODC ging onverdroten op jacht naar de twee benodigde treffers en was wederom de bovenliggende partij. Oisterwijk knokte voor wat het waard was, de spitsen werkten zich drie slagen in de rondte om de opbouw te ontregelen. Na een kwartier spelen in de tweede helft stonden de rood-witten ineens met tien man. Sifedine Assouiki kreeg een gele kaart en daarbij dong hij mee naar de domste actie van het seizoen. Terwijl hij op "scherp" stond trapte hij de bal in het doel terwijl er al lang gefloten was. Weg eventuele finale voor de middenvelder. Trainer Henri van den Braak liet direct routinier Dirk Zieltjes warm lopen om Sifedine te vervangen. Hij was echter net te laat nadat Sifedine door een harde overtreding zijn tweede gele kaart kreeg en voortijdig kon gaan douchen.

Vlak na deze tegenvaller kreeg Oisterwijk de volgende voltreffer te incasseren. Mathijs Hendriks kreeg de bal op 25 meter voor zijn voet en haalde verwoestend uit. Joost Peijnenburg kon alleen maar kijken hoe de bal snoeihard in de bovenhoek verdween. Wederom was ODC slechts één doelpunt van een strafschoppenreeks verwijderd en het ging nog fanatieker op jacht naar een treffer. Niels van Hal kwam daar het dichtste bij. De gelegenheidsspits kon vrij binnenschieten vanaf vijf meter maar mikte precies op de katachtig reagerende Joost Peijnenburg.

Hierna nam Oisterwijk het initiatief weer over en kreeg een aantal goede mogelijkheden op de bevrijdende gelijkmaker. Ronald Deckers en Kenny Staps misten echter scherpte bij hun pogingen. In de laatste minuut van de officiële speeltijd counterde Oisterwijk nogmaals richting ODC-doel, Kenny Staps gaf een mooi steekpasje op Johnny Braat die naar binnen sneed en hard de 2-2 in de touwen joeg. Alles met een rood-wit hart was uitzinnig van vreugde.
Maar terwijl heel Oisterwijk dacht dat de buit binnen was gaf ODC zich nog niet gewonnen. Wederom zette de ploeg van Frank Brands de schouders eronder om een "Houdini-act" uit de hoge hoed te toveren. De fantastisch leidende scheidsrechter (dit mag ook wel eens gezegd worden) trok maarliefst tien minuten tijd bij en in die minuten werd het nog billen bij elkaar voor Oisterwijk. In de zevende minuut van de extra tijd kopte Niels van Hal 2-3 binnen. In de afsluitende drie minuten werkte Achmed  Erassan nog een gevaarlijke voorzet bijna achter zijn eigen doelman. De bal ging net over de lat zodat Oisterwijk ontsnapte aan een gruwelijke kater. Hierna vond de scheidsrechter het welletjes en floot tot grote opluchting van alles wat rood-wit was af  en kon het feest beginnen.

Het tweeluik wat eigenlijk geen verliezer verdiende werd zo door Oisterwijk winnend afgesloten zodat het op pinkstermaandag aan de bak mag om promotie te bewerkstelligen. Vanuit Oisterwijk een groot compliment naar ODC wat samen met Oisterwijk deze twee wedstrijden tot een legendarisch duel wist te maken.