BMC - Oisterwijk

Uw verslaggever dacht er vandaag goed aan te doen om een vrije dag bij zijn werkgever op te nemen om zodoende toch bij de wedstrijd BMC - Oisterwijk te kunnen zijn. Dit had hij beter niet kunnen doen, hij trof een inspiratieloos en zwak Oisterwijk aan dat volledig onnodig ten onder ging tegen een matig BMC. Oisterwijk verloor verdiend met 2-1 tegen een mindere tegenstander die echter wel bezieling liet zien, iets wat bij de meeste Oisterwijkers volledig ontbrak.

Oisterwijk moest het in een mooi nazomerzonnetje gaan opnemen tegen een ploeg met een een mooi sportpark maar met het lelijkste tenue ooit bedacht. De Berlicummers staan verder bekend om hun onverzettelijkheid en daar kwamen ook de rood-witten in de loop van de middag achter.

Trainer Henri van den Braak begon direct met een valse start nadat bekend werd dat Johnny Braat op "zaterdagavond" even een blessure had opgehaald bij het zaalvoetballen. Een flinke tegenvaller voor de Oisterwijk-trainer die zijn linksbuiten zeker op zijn formuliertje had staan. Toch begon Oisterwijk goed, met verzorgd voetbal werd van achteruit de aanval opgebouwd en kwam BMC er in de beginfase kwam niet aan te pas. Oisterwijk had in die periode ook op voorsprong moeten komen. Bahattin Yozgat kwam twee keer net te kort bij een goede aanval van de rood-witten. Na een half uur spelen lukte ineens niets meer bij Oisterwijk, de Berlicummers werden steeds brutaler en gingen er in geloven. In de laatste minuut van de eerste helft werd dat bijna ook beloond nadat een BMC-spits het houtwerk raakte.

In de tweede helft kreeg Oisterwijk na een paar seconde al en dot van een kans. BMC communiceerde niet goed in de verdediging en Geert Konings mocht vanaf zestien meter aanleggen. Zijn schot werd echter uitstekend onschadelijk gemaakt door de Berlicumse doelwachter. Enkele minuten later werd een flater wel goed afgestraft. Goran Sovilj werd in het nauw gedrongen en gaf een ongelukkige terugspeelbal op Joost Peijenburg, die verwerkte deze zo mogelijk nog ongelukkiger zodat Twan Snoeck de bal in een leeg doel mocht schuiven, 1-0.

Oisterwijk was het spoor daarna volledig bijster, continue onnodig balverlies, misverstanden en ook de tweede bal was telkens voor BMC. Het werd een kwartier voor tijd dan ook terecht 2-0, topschutter Gijs van der Voort mocht vanaf twintig meter aanleggen en deed dat naar behoren, de bal vloog hard in de bovenhoek.

Oisterwijk moest nu echt alle zeilen bijzetten om nog aanspraak te kunnen maken op minimaal één puntje. Het trok vol ten aanval en al snel maakte Bahattin Yozgat na goed doorzetten van Marcel Bertens de aansluitingstreffer. BMC beperkte zich daarna alleen maar tot tijdrekken en bleek een erg irritante ploeg met het zicht op de overwinning.

De scheidsrechter die de gehele wedstrijd de beste man van het veld was maakte in de slotfase zijn enige fout. Hij stuurde Achmed Erassan uit het veld met een rode klaart. De overtreding was misschien een rode kaart waard, ware het niet dat de Oisterwijk verdediger in deze positie kwam nadat hij drie tackels had ontweken en uit balans was. De scheidsrechter vond echter dat de rode kaart toch op zijn plaats was, jammer voor de wedstrijd maar dat doet er niet aan af dat deze scheidsrechter echt een verademing was.

Oisterwijk was in de slotminuten daarna veel te slordig met de geboden ruimte en kreeg met tien man geen echte kans meer op de gelijkmaker, BMC pakte verdiend de drie punten na een collectief falen van de rood-witten.

Volgende week zal er echt meer inzet getoond moeten worden, het Boxtelse ODC komt dan op bezoek. Dit is voor Oisterwijk altijd een angstgegner geweest waartegen zelden een overwinning werd geboekt. Dit zal moeten gebeuren zonder Achmed Erassan die automatisch is geschorst voor de volgende wedstrijd.